Geïnteresseerd geworden in bidirectioneel laden? Dan heb je zowel een auto als laadpaal nodig die bidirectioneel laden ondersteunt. In dit artikel lees je welke auto’s bidirectioneel kunnen laden.
Welke auto’s hebben bidirectioneel laden?
De bekendste elektrische auto’s die bidirectioneel kunnen laden zijn de Nissan Leaf en de Mitsubishi Outlander PHEV. Dit waren immers de eerste 2 auto’s die bidirectioneel laden ondersteunen. Inmiddels zijn er heel wat andere modellen op de markt.
Alhoewel bidirectionele auto’s nog in hun kinderschoenen staan, zie je hieronder een lijst van auto’s die bidirectioneel laden ondersteunen:
Auto’s met bidirectioneel laden |
Audi e-tron Sportback & SUV |
BMW i3 & i4 |
Ford F-150 Lightning |
Hyundai Ioniq 5 & 6 |
Kia EV6 & EV9 & e-Niro |
Lucid Air |
Mercedes-Benz EQE & EQS |
Mitsubishi Outlander PHEV |
Nissan Nissan Leaf & EV200 |
Polestar 3 |
Porsche Taycan |
Rivian R1S & R1T |
Volkswagen ID.4 & ID.5 |
Elektrische auto’s ondersteunen vaak alleen bidirectioneel laden zodra ze compatibel zijn met tweerichtings gelijkstroom (DC) laden (Svarc, 2023). Er is echter door Kia, Hyundai, Renault, Polestar en Volvo bekendgemaakt dat er in de toekomst ook met AC-stekkers geladen kan worden (RTL, 2023).
Verder moet de auto beschikken over een CHAdeMO- of CCS- (Combined Charging System) aansluiting. Dit zijn de aansluitingen die momenteel gebruikt worden om bidirectioneel te kunnen laden. CSS is inmiddels de standaard in Europa voor DC laden (RTL, 2023).
Extra tip!
Veel automerken bevinden zich slechts in de experimentele fase als het gaat om bidirectioneel laden. Dit houdt vaak in dat er een beperkt aantal elektrische auto’s met bidirectioneel laden wordt verkocht.
Er worden in dit geval bepaalde modellen omgebouwd voor V2G. Denk aan BMW die in samenwerking met Eneco een BMW i3 heeft aangepast voor bidirectioneel laden.
Audi
In samenwerking met de Hager Group wil Audi zijn elektrische auto’s integreren in het elektriciteitsnet. Ze willen thuis bidirectioneel laden toegankelijk maken en de elektrische auto onderdeel maken van de energietransitie als energieopslagmiddel. Tot zover ondersteunt de Audi e-tron Sportback en de Audi e-tron SUV bidirectioneel laden (Audi MediaCenter, 2020).
BMW
Eind 2022 heeft BMW een onderzoeksproject genaamd ‘’Bidirectional Charging Management — BDL’’ met succes afgerond. Hier lag de focus vooral op het voor het eerst gebruiken van een holistische benadering om voertuigen, oplaadinfrastructuur en elektriciteitsnetten met elkaar te verbinden (BMW Group, 2023).
Als experiment heeft BMW 50 BMW i3’s aangepast en ter beschikking gesteld aan klanten. Hetzelfde gebeurd met BMW i4’s. Tot nu toe bevindt BMW zich nog enkel in de experimentele fase.
Ford
De bidirectionele auto die Ford heeft ontwikkeld is de Ford F-150 Lightning. Een ontzettend populaire truck die zich in eerst instantie richtte op de Amerikaanse markt. Inmiddels is het model ook beschikbaar in Europa (DPG Media Privacy Gate, 2023).
Ford heeft inmiddels ook zijn eigen bidirectionele laadpaal uitgebracht speciaal bedoelt voor de Ford F-150 Lightning: Ford’s Intelligent Backup Power (Ford, z.d.).
Hyundai
Hyundai heeft momenteel de IONIQ 5 en de IONIQ 6 die zowel kunnen stroom ‘nemen’ als ‘geven’. Net zoals veel andere automerken is Hyundai flink aan het testen. Dit doen ze onder andere met Pilots in zowel Nederland als Duitsland (Hyundai Nederland, 2022).
Binnen deze ‘V2G-pilot’ doen tientallen exemplaren van de IONIQ 5 – voorzien van V2G-technologie – dienst als bidirectionele productieauto.
Kia
Kia heeft momenteel 2 bidirectionele auto’s: de Kia EV6 en Kia EV9. Ook kunnen de Kia Niro modellen van 2022 inmiddels gebruikmaken van V2L (Breukelen, 2022).
Mercedes
Bidirectioneel laden is mogelijk op de Mercedes-Benz EQS en EQE modellen. Denk hierbij aan de Mercedes-AMG EQE SUV en de EQE 53 4MATIC+. Let op dat EQS en EQE alleen bidirectioneel laden mogelijk maken in Japan (Mercedes-Benz, 2023).
De laadstandaard CHAdeMO (Charge de Move) ondersteunt daar bidirectioneel laden, wat een voorwaarde is voor toepassingen als V2G en V2H.
Mitsubishi
Mitsubishi heeft de Mitsubishi Outlander PHEV die bidirectioneel kan laden. Een auto die je goed zou kunnen gebruiken in combinatie met de bidirectionele laadpaal van Wallbox Quasar. Over hun bidirectionele PHEV zeggen ze het volgende:
Volgens Mitsubishi is het een mobiliteit die niet alleen een oplossing biedt voor milieuproblemen, maar ook dient als onderdeel van de infrastructuur om stroom te leveren, zelfs wanneer deze stilstaat (Mitsubishi Motors, z.d.).
Nissan
De Nissan Leaf en Nissan EV200 zijn 2 modellen die bidirectioneel laden ondersteunen. Sterker nog, de Nissan Leaf was een van de eerste bidirectionele auto’s die beschikbaar is voor particulieren. Net zoals bij de Mitsubishi kan je deze auto opladen met de Wallbox Quasar.
Dit gaat nu nog via een CHAdeMO-stekker, maar dat wordt later vervangen door een CCS-stekker, aangezien dit de nieuwe standaard gaat worden in Europa.
Net zoals Ford heeft Nissan nu ook zijn eigen bidirectionele lader op de markt gezet. Ze zeggen hier het volgende over:
Vandaag heeft Nissan in samenwerking met Fermata Energy, een aanbieder van voertuig-naar-netdiensten, de allereerste bidirectionele lader goedgekeurd voor gebruik met de Nissan LEAF in de VS (Nissan Release, 2022).
– Nissan
Peugeot
Peugeot heeft op dit moment geen bidirectionele auto’s niet verkrijgbaar zijn voor het grote publiek. Wel zijn ze aan het testen in samenwerking met andere partijen.
Polestar
Alleen de Polestar 3 heeft momenteel bidirectioneel laden. De Polestar 3 maakt zowel Vehicle-to-Grid als Vehicle-to-Home mogelijkheden mogelijk. De Polestar 4 in 2025 zal naar alle waarschijnlijkheid ook gebruik maken van deze technologie (DriveElectric, 2023).
Renault
Renault bevond zich in de experimentele fase door op kleine schaal Renault Zeo’s om te bouwen. Inmiddels is Renault met de Renault 5 gekomen die bidirectioneel laden ondersteunt. De renault 5 is de eerste auto van het Franse bedrijf dat een V2X-compatibele boordlader krijgt.
Volgens de dochteronderneming van Renault niet alleen elektriciteit terugleveren aan het net, maar ook elektrische apparaten aansturen (Electrive.com, 2023).
Skoda
Skoda heeft op dit moment geen beschikbare modellen die bidirectioneel kunnen laden. Wel zijn ze hiermee aan het experimenteren. Alhoewel de Škoda Enyaq iV 80 en de Škoda Enyaq iV Coupé 80 allebei geschikt zijn voor bidirectioneel laden, is deze functie nog niet beschikbaar.
Hoewel bidirectioneel laden momenteel nog niet beschikbaar is, biedt de optionele 230W adapter in de Škoda Enyaq je al wel de mogelijkheid om je apparaten tot wel 150W van stroom te voorzien (Škoda.nl, z.d.).
Tesla
Tesla is altijd terughoudend geweest als het gaat om bidirectioneel laden. Volgens Tesla is dit een bewuste keuze geweest en hebben ze andere prioriteiten gesteld. Niet alleen dit is bekend gemaakt tijdens de Investor Day event van Tesla. Ook heeft Tesla bevestigd dat elektrische voertuigmodellen tegen 2025 bidirectioneel opladen zullen ondersteunen (Motavalli et al., 2023).
Volkswagen
Bidirectioneel laden is beschikbaar voor de Volkswagen ID.4 en ID.5. Volkswagen gaf aan in 2022 te beginnen met de productie van elektrische auto’s met een bidirectioneel laadsysteem. Volkswagen zegt over bidirectioneel laden het volgende:
Volkswagen heeft de uniforme communicatiestandaard EEBUS overgenomen, die slimme connectiviteit tussen huishoudelijke apparaten en toepassingen voor energie-efficiëntie mogelijk maakt met behulp van energiebeheersystemen. Het idee is om laadtechnologie en huishoudtechnologie zo compatibel mogelijk te maken (Volkswagen UK, 2023).
– Volkswagen
Volvo
Met de Volvo EX90 kan bidirectioneel geladen worden. Het is de eerste Volvo die klaar is voor bidirectioneel laden (Volvo Car Nederland, 2022). De eerste exemplaren van de elektrische Volvo EX90 moeten in Nederland nog geleverd worden. Vanaf 2024 zullen deze modellen in Nederland leverbaar zijn (DPG Media Privacy Gate, 2023a).
Veelgestelde vragen
De kans is groot dat je nog wat vragen hebt over welke auto’s bidirectioneel kunnen laden. Hieronder bespreek ik de meest gestelde vragen.
Bronnen
Duurzaam In Actie hanteert strikte richtlijnen voor het verzamelen van betrouwbare informatie. Kom meer te weten over hoe we ervoor zorgen dat onze inhoud accuraat en actueel is door ons redactioneel beleid te lezen.