De overheid biedt allerlei mogelijkheden om subsidie aan te vragen omtrent elektrisch rijden. Maar hoe zit het met laadpalen? In dit artikel worden alle subsidieregelingen voor laadpalen onder elkaar gezet.
Subsidie laadpaal particulier
Er zijn op dit moment op landelijk niveau geen laadpaal subsidies beschikbaar voor particulieren. We spreken van een particuliere laadpaal zodra deze op je eigen naam is aangeschaft. Je zult dus de volle prijs moeten betalen voor de installatie van de laadpaal en de laadpaal zelf.
Voor de aanschaf van een elektrische auto bestaat er wel een subsidieregeling, genaamd Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulier (SEPP). In dit geval kan je €2.950 subsidie krijgen voor een nieuwe elektrische auto en €2.000 voor een occasion (RVO, 2022).
Dat wil echter niet zeggen dat er helemaal geen subsidies zijn voor laadpalen. Afhankelijk van je situatie zijn er mogelijk wat interessante regelingen.
Subsidie laadpaal zakelijk
Ga je een laadpaal zakelijk aanschaffen, dan zijn er wel een paar beschikbare subsidieregelingen. Let op: er is pas sprake van een zakelijk laadpaal zodra je deze aanschaft op naam van de onderneming. Pas als de aanschaf van de laadpaal als investering wordt gezien kom je in aanmerking voor een van deze regelingen.
Als je als ondernemer wil investeren in milieuvriendelijke bedrijfstechnieken kan je gebruik maken van de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil). Tot slot kan de Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA) interessant zijn .
De MIA/Vamil is voor alle ondernemers die onder de inkomstenbelasting of vennootschapsbelasting vallen. De regeling is niet beschikbaar voor particulieren (RVO, 2017).
MIA
Met de MIA profiteer je van een investeringsaftrek dat kan oplopen tot 45% van het investeringsbedrag. Dit betekent dat je een bepaald percentage van de investeringskosten van de fiscale winst kunt aftrekken waardoor je minder belasting hoeft te betalen.
Vamil
Met de Vamil kan je 75% van de investeringskosten afschrijven. Door het afschrijven van deze kosten wordt de fiscale winst lager, waardoor je minder belasting betaalt. Sinds 2022 kom je alleen nog in aanmerking voor deze subsidieregeling als je van plan bent om een slimme laadpaal te plaatsen.
Subsidie laadpaal VvE
Als je deel uit maakt van de Vereniging van Eigenaren heb je toestemming nodig om een laadpaal te plaatsen. Met de VvE stel je vervolgens een werkplan op waarin alle onderlinge afspraken staan. Het opstellen van zo’n laadplan kan ingewikkeld en tijdrovend zijn.
Om dit proces te versnellen kunnen VvE’s subsidie aanvragen voor deskundig laadpuntenadvies. Deze subsidie valt onder de regeling Subsidieregeling verduurzaming voor verenigingen van eigenaars (SVVE).
Het subsidiebedrag komt uit op 75% van de advieskosten (incl. btw) met een maximum van €1.500 (RVO, 2022).
Gratis openbare laadpaal aanvragen
Op landelijk niveau zijn er geen subsidieregelingen voor particulieren, maar bij veel gemeentes kan je wel gratis een openbare laadpaal aanvragen. Let op dat het hier gaat om een publieke laadpaal, wat betekent dat iedereen er gebruik van kan maken.
Een openbare laadpaal laten plaatsen door de gemeente kan geheel kosteloos en alleen als je in het bezit bent van een elektrische of plug-in hybride auto. De aanvraag kan eenvoudig via laadpaalnodig.nl (Laadpaal nodig, z.d.). Hier vind je ook meer informatie over de gemeente in kwestie.
Let erop dat niet alle gemeentes beschikken over deze regeling. De aanvraag kan tussen de 4 en 6 maanden duren, maar ook dat verschilt en kan uitlopen tot een jaar.
Veelgestelde vragen
Mogelijk heb je nog wat vragen omtrent laadpalen en subsidies. Hieronder bespreek ik de meest gestelde.
Bronnen
Duurzaam In Actie hanteert strikte richtlijnen voor het verzamelen van betrouwbare informatie. Kom meer te weten over hoe we ervoor zorgen dat onze inhoud accuraat en actueel is door ons redactioneel beleid te lezen.