Ben je van plan om te laden, maar doet je laadpas het plotseling niet meer? In dit artikel lees je wat je moet doen als je laadpas niet werkt.
1. Niet geactiveerd
Als je net een nieuwe laadpas binnen hebt gekregen moet je deze meestal eerst activeren. Een laadpas activeren kan eenvoudig via de website of de app van de desbetreffende laaddienstverlener.
Eenmaal ingelogd op je account ga je opzoek naar een sectie genaamd ‘laadpassen’. Hier heb je de optie om je eigen laadpas toe te voegen aan je account. Volg de rest van de stappen, zoals het invoeren van je betaalgegevens en het verifiëren via de mail of je telefoon.
Zodra je laadpas is geactiveerd kan deze geautoriseerd worden en kan je beginnen met laden.
Let op!
Als je laadpas net is geactiveerd kan het nog enkele dagen duren voordat deze daadwerkelijk wordt herkent door laadpalen. Bij de meeste laadpalen werkt je laadpas vrijwel meteen, maar soms moet je dus even wachten.
Je kan dit controleren door je pas te gebruiken bij laadpalen van een ander merk. Werkt dit niet, dan is er mogelijk iets anders aan de hand en ligt het niet aan de activatie.
2. Storing
Er kan ook sprake zijn van een storing. Hier kan je zelf verder niet veel aan doen, behalve de laadpasleverancier contacteren. Je laadpasleverancier kan je meer informatie geven over eventuele storingen.
De laadpasleverancier kan je contacteren door opzoek te gaan naar het telefoonnummer ergens aan de achterkant van je laadpas. Dit wordt ook wel het storingsnummer genoemd. Een nummer dat wordt gebruikt om storingen of technische problemen te melden.

3. Controleer laadpaal en auto
Er zijn 3 dingen die je nodig hebt om je elektrische auto op te laden: je laadpas, een laadpaal en de auto zelf. Een niet-werkende laadpas kan ook veroorzaakt worden door je laadpaal of auto.
Waar het probleem zit kan je eenvoudig controleren door een andere laadpaal, laadpas of auto te gebruiken. In plaats van je laadpas kan je ook tijdelijk de bijbehorende app van je laadpaal gebruiken. Werkt het via de app wel, dan heb je geconstateerd dat het probleem toch echt ligt bij je laadpas.
4. Niet compatibel
Alhoewel de meeste laadpassen met veel verschillende laadpalen compatibel zijn, is dit niet altijd het geval. Zeker in het buitenland komt het voor dat je laadpas niet wordt ondersteund door de laadpaal.
Er zijn dan 2 dingen die je kunt doen:
5. Hybride auto
Probeer je met een hybride auto te laden bij een snellader, dan zou dit nog weleens de oorzaak kunnen zijn. Niet alle hybride auto’s zijn geschikt om op te laden bij snelladers. Er zijn hybride modellen die je alleen kan opladen bij reguliere ‘langzame’ laadpalen of stopcontacten.
Snelladers maken overigens ook gebruik van verschillende aansluitingen. Voorbeelden hiervan zijn:
Plug-in hybrides hebben vaak geen CCS-aansluiting, maar een CHAdeMO-aansluiting (ANWB, z.d.). Als je hybride auto en je laadpaal andere laadaansluitingen gebruiken is de laadpas mogelijk niet compatibel.
6. App gebruiken
Als de bovenstaande oplossingen niet hebben geholpen kan je het beste de bijbehorende laadpaal app gebruiken. Elke laadpaal, privé of openbaar, heeft zijn eigen app waar vanuit je de laadsessies kunt beheren.
Na het downloaden van de app voeg je je betaalgegevens in en kan je een laadsessie beginnen of beëindigen. Openbare laadpalen hebben vaak ieder een eigen app die je kunt downloaden. Kijk bij welke laadpaal je staat en zoek op welke app je nodig hebt (bron Shell).
Laadpaal | App |
Allego | Smoov |
EVBox | EVBox Everon |
Shell | Shell Recharge (voorheen NewMotion) |
Fastned | Fastned |
Vattenfall | InCharge |
7. Contact opnemen met CPO
Niet kunnen opladen is één ding, maar wat als je de laadkabel niet los krijgt door een defecte laadpas? In dit geval kan je het beste contact opnemen met de CPO. CPO staat voor Charge Point Operator, welke verantwoordelijk is voor het beheer en onderhoud van laadpunten.
Laad je bijvoorbeeld op bij een openbaar landpunt van Allego, neem dan contact op met deze partij. Op de laadpaal zelf staat vrijwel altijd een nummer dat je kunt bereiken. Zij kunnen de laadkabel op afstand losmaken, zodat je weer de weg op kunt. Mogelijk kunnen zij je verder adviseren.
Zorg dat je het volgende bij de hand hebt:
Veelgestelde vragen
De kans is groot dat je nog wat vragen hebt over een laadpas dat niet werkt. Hieronder bespreek ik de meest gestelde vragen.
Bronnen
Duurzaam In Actie hanteert strikte richtlijnen voor het verzamelen van betrouwbare informatie. Kom meer te weten over hoe we ervoor zorgen dat onze inhoud accuraat en actueel is door ons redactioneel beleid te lezen.