Laadpaal met of zonder vaste kabel? –  Welke kies je?

Van plan om een laadpaal te kopen, maar twijfel je nog over een vaste of losse laadkabel? Sommige laadpalen zijn alleen leverbaar met of zonder een vaste kabel, maar soms kan je ook zelf kiezen. In dit artikel zet ik alle voor- en nadelen van een vaste en losse kabel voor je op een rijtje.

Laadpaal met vaste kabel

De lengte van een vaste kabel is meestal 5 tot 8 meter lang. Het komt niet vaak voor dat laadpalen alleen worden verkocht met een vaste laadpaal, maar bij de bekende Wallbox Pulsar Plus is dit het geval.

 Het grootste voordeel van een vaste kabel is uiteraard het gemak en de snelheid. Je hoeft de laadkabel alleen aan te sluiten op je elektrische auto en je kan beginnen met laden.

Daar komt bij dat je een vaste kabel niet kwijt kan raken en de kans op beschadiging kleiner is. Je hoeft ‘m immers niet telkens ergens thuis of in je auto op te bergen en mee te slepen.

Er zijn echter ook nadelen. Doordat je kabel continu buiten hangt moet je deze regelmatig schoonmaken. Daar komt bij dat het er minder strak uitziet en dat je beperkt bent tot een kabellengte van 5 tot 8 meter. Een losse kabel daarentegen kan een lengte hebben van 15 meter.

Hieronder zet ik alle voor- en nadelen voor je onder elkaar. Ze staan gerangschikt van meest naar minst belangrijk.

Voordelen vaste kabel

  • Makkelijk
  • Snel
  • Kabel kan je niet kwijtraken
  • Kans op beschadigingen kleiner
  • Veilig

Nadelen vaste kabel

  • Vereist vaker een schoonmaak
  • Minder strakke uitstraling
  • Aparte losse kabel kopen voor openbaar laden
  • Beperkte lengte
  • Moeilijk te vervangen
  • Niet geschikt voor alle voertuigen

Laadpaal zonder vaste kabel

De lengte van een losse laadkabel kan je volledig zelf bepalen. De meeste laadpalen hebben als optie om te kiezen voor een losse kabel of worden er standaard mee geleverd. In principe wordt zo’n laadpaal ook wel een socket genoemd waar je de kabel vervolgens op aansluit.

De belangrijkste redenen dat mensen kiezen voor een losse kabel is vanwege de strakke uitstraling en het feit dat de kabel langer meegaat en schoon blijft. Je hebt meer flexibiliteit wat betreft het kiezen van de kabellengte en je kan de kabel makkelijk vervangen.

Het nadeel is uiteraard dat het minder makkelijk is om je elektrische auto aan te sluiten op de laadpaal. Je moet immers beide kanten van de kabel aansluiten. Ook de kans dat je de kabel  kwijtraakt en beschadigd terwijl je deze meeneemt is groter.

Hieronder zet ik alle voor- en nadelen voor je onder elkaar. Ze staan gerangschikt van meest naar minst belangrijk.

Voordelen losse kabel

  • Strakke uitstraling
  • Blijft schoon
  • Hoeft geen aparte kabel te kopen voor openbaar laden
  • Kabellengte zelf bepalen
  • Makkelijk vervangbaar
  • Langere levensduur

Nadelen losse kabel

  • Minder makkelijk
  • Minder snel
  • Kans om kwijt te raken
  • Kans om te beschadigen

Extra tip!

Bij openbare laadpaal moet je vaak een eigen losse laadkabel meenemen (DPG Media Privacy Gate, 2022). Als je voor een laadpaal met vaste kabel hebt gekozen zal je er dus apart nog een losse laadkabel bij moeten kopen. Zo’n laadkabel kost al snel rond de €200.

Kies je voor een laadpaal met een losse kabel, dan hoef je er niet nog een apart aan te schaffen. Dit scheelt je dus weer in de kosten.

Laadpaal met of zonder vaste kabel?

Voor de meeste mensen is een laadpaal met een losse kabel de beste keuze. Het ziet er een stuk strakker uit en de kabel blijft in een goede staat. Het kost iets meer tijd om de laadkabel aan te sluiten, maar dat is voor de meeste mensen geen probleem. Veel nadelen kent een losse laadpaal verder ook niet.

Er is dan ook een reden dat de meeste laadpalen met een losse kabel worden verkocht in plaats van een vaste laadpaal.

Jasper

Daar komt bij dat je de losse kabel ook op andere laadpalen kunt gebruiken, waaronder openbare laadpalen. Het komt vaak genoeg voor dat je bij openbare laadpalen je eigen losse laadkabel mee moet nemen.

Laad je alleen thuis en heb je je laadpaal onder een afdakje of in de garage staan, dan is een laadpaal met een vaste kabel zeker het overwegen waard.

Veelgestelde vragen

De kans is groot dat je nog wat vragen hebt over laadpalen met of zonder een laadkabel. Hieronder bespreek ik de meest gestelde vragen.

Nee, een laadpaal heeft niet altijd een eigen vaste kabel. Er bestaan laadpalen met een vaste kabel, maar in veel gevallen gebruik je je eigen losse laadkabel. De losse laadkabel sluit je aan op zowel de laadpaal als de elektrische auto.

Een laadpaal instaleer je als volgt:

  • Bereid de meterkast voor door een nieuwe groep te maken.
  • Graaf een gleuf zodat de grondkabel van de meterkast naar de laadpaal loopt.
  • Plaats de laadpaal of hang deze op aan de muur.
  • Activeer de laadpaal en stel deze in.

In Europa heb je een Type 2 (ook wel Mennekes genoemd) laadkabel nodig voor je eigen laadpaal en voor openbare laadpalen. Een Type 2 laadkabel kan je niet gebruiken op een auto die Type 1 ondersteunt en vice versa. Buiten Europa komen vooral Type 1 laadkabels voor.

Alleen slimme laadpalen hebben een datakabel nodig, omdat ze hiermee verbinding kunnen maken met internet en kunnen communiceren met het elektriciteitsnetwerk om gegevens uit te wisselen. Dit is onder andere noodzakelijk bij dynamic load balancing.

Bronnen

Duurzaam In Actie hanteert strikte richtlijnen voor het verzamelen van betrouwbare informatie. Kom meer te weten over hoe we ervoor zorgen dat onze inhoud accuraat en actueel is door ons redactioneel beleid te lezen.

Over de auteur

Scroll naar boven