Laadpaal activeren in 4 stappen – Laadpaal registratie

Net een nieuwe laadpaal binnen? Een slimme laadpaal activeren is vaak vereist om gebruik te kunnen maken van de slimme functies. In dit artikel lees je hoe je je laadpaal snel en gemakkelijk activeert in 4 stappen.

In veel gevallen wordt je laadpaal al geactiveerd en geregistreerd door de installateur. Mocht dit niet het geval zijn, volg dan de stappen die hieronder worden besproken.

Stap 1: inloggen

De eerste stap is om in te loggen op je laadpaal account. In je account kan je vervolgens een laadpaal toevoegen en activeren, zodat je toegang hebt tot de vele instellingen. Elke laadpaal merk heeft weer een andere manier waarop je je laadpaal kan registreren.

Website

Een laadpaal activeer je meestal door in te loggen op de website van je laadpaalleverancier. Bij laadpalen van EVBox ga je bijvoorbeeld naar evbox.everon.io om in te loggen (Help Center EVBox, 2023). Bij Shell Recharge kan je terecht bij account.shellrecharge.com (Shell Recharge Solutions, z.d.).

Eenmaal op de website log je in met je wachtwoord en gebruikersnaam. Heb je nog geen account, maak deze dan eerst aan. Controleer je mail voor een eventuele activeringse-mail waarin een linkje naar je account staat.

Software

Sommige laadpaalaanbieders, zoals Alfen, vereisen software voor de activatie. In dit geval moet je eerst de software downloaden die bij je laadpaal hoort. Zo download je bij Alfen de Service Installer, zodat je laadpaal geconfigureerd is. Log vervolgens in met je accountgegevens of maak een nieuw account aan (Alfen N.V., z.d.).

Zodra je de software hebt gedownload en bent ingelogd is het mogelijk om je laadpaal te verbinden met het lokale netwerk. Dit kan draadloos, maar ook via een netwerkkabel tussen je computer en laadpaal.

Back-office

Sommige laadpalen worden met een back-office geleverd. Via je mail ontvang je hier meestal meer informatie over. Indien je een back-office hebt aangeschaft kan je hierop inloggen en vanuit het programma je laadpaal configureren en activeren.

App

Tot slot zijn er laadpalen die je kan activeren door de bijbehorende app te downloaden op je telefoon. Ook in dit geval dien je in te loggen op je account voordat je het laadpunt via de app kan registreren.

Extra tip!

Wil je een zakelijke laadpaal activeren, log dan in met het account dat door je werkgever of leasemaatschappij is gecreëerd. Bekijk in dit geval je professionele e-mailaccount om de activeringse-mail te openen.

Stap 2: laadpaal toevoegen

Eenmaal ingelogd op je account voeg je je laadpaal toe. Waar je dit exact kunt doen hangt uiteraard erg af van de laadpaal die je wil activeren, maar ga opzoek naar een sectie genaamd ‘laadpalen’. Hier vind je mogelijk de optie om een laadpaal toe te voegen.

Stap 3: serienummer invoeren

De volgende stap is om het serienummer van je laadpaal in te voeren. Dit wordt ook wel het station-ID genoemd. Het serienummer vind je meestal ergens op je laadpaal of in de meegeleverde handleiding.  

 Welke stappen je te zien krijgt is sterk afhankelijk van het merk van je laadpaal. Soms moet je tijdens het activeren van je laadpaal meerdere stappen doorlopen, zoals kiezen tussen wel of geen gastgebruik en het invullen van het adres.

Stap 4: bevestig

Bevestig tot slot je keuze door je instellingen op te slaan. Je kunt later altijd nog de instellingen aanpassen of je laadpaal opnieuw configureren.

Veelgestelde vragen

De kans is groot dat je nog wat vragen hebt over het activeren van je laadpaal. Hieronder bespreek ik de meest gestelde vragen.

Er zijn een aantal redenen waarom de laadpaal niet werkt. De laadpaal werkt niet vanwege een storing, een defecte laadkabel, een niet-geactiveerde laadpas of een beschadigde accu van je auto. Reset je laadpaal om door het stroom er tijdelijk af te halen en het probleem op te lossen.   

Je reset je laadpaal door je laadsessie te beëindigen en de laadpaal via de hoofdschakelaar in de meterkast tijdelijk van het stroom te halen. Wacht ongeveer 30 seconden en zet de hoofdschakelaar weer aan. Je laadpaal is nu opnieuw opgestart en gereset.

Je weet of je ANWB laadpas geactiveerd is door in te loggen op je MijnLaden-account. Heb je nog geen MijnLaden-account, dan is de kans groot dat je laadpas nog niet is geactiveerd. Eenmaal ingelogd kan je de pas aan je persoonlijke account te koppelen.

Je weet of je laadpas actief is door in te loggen op de app of de website van je laaddienstverlener. Ga naar het menu laadpassen voor meer informatie over de activering. Of neem contact op met de klantenservice van je laaddienstverlener via telefoon, e-mail of online chat.

Bronnen

Duurzaam In Actie hanteert strikte richtlijnen voor het verzamelen van betrouwbare informatie. Kom meer te weten over hoe we ervoor zorgen dat onze inhoud accuraat en actueel is door ons redactioneel beleid te lezen.

  • Downloads | Alfen N.V. (z.d.).
  • Help Center EVBox. (2023, 13 februari).
  • Het activeren van uw Shell Recharge EV laadpunt | | Alle informatie voor leaserijders | Shell Recharge Solutions. (z.d.). Het Activeren Van Uw Shell Recharge EV Laadpunt | | Alle Informatie Voor Leaserijders | Shell Recharge Solutions.

Over de auteur

Scroll naar boven