Beste laadpaal met zonnepanelen – Wat moet je weten?

Opzoek naar de beste laadpaal met zonnepanelen? Je elektrische auto opladen met je eigen opgewekte stroom is nog steeds erg voordelig In dit artikel lees je wat de beste laadpaal met zonnepanelen is.

Duurzaam In Actie laat je alleen merken en producten zien waar wij achter staan.

Ons team onderzoekt en evalueert grondig de aanbevelingen die we op onze site doen. Neem dit van ons aan:

  • We krijgen op geen enkele manier een vergoeding voor onze product reviews.
  • We vertellen hoe het echt zit, en niet wat adverteerders het beste uitkomt.
  • Mocht een product niet goed zijn, dan laten we je dit weten of bespreken we het helemaal niet.
  • We selecteren producten op basis van wat we denken dat onze lezers willen lezen.

Alfen Eve Single Pro-line

Wallbox Pulsar Plus

Wallbox Quasar 2

Beste laadpaal met zonnepanelen

De beste laadpaal met zonnepanelen, welke is dat? Tegenwoordig zijn er heel wat laadpalen te koop die zonneladen ondersteunen.

Alfen Eve Single Pro-line

De beste laadpaal met zonnepanelen is de Alfen Eve Single Pro-line. De Alfen Eve Single Pro-line is een slimme laadpaal die geïntegreerd kan worden met je zonnepanelen. Verder beschikt hij over load balancing, zodat je opgewekte energie zo efficiënt mogelijk verdeeld kan worden over je auto en elektriciteitsnet.

Voor zowel zakelijk als particuliere gebruikers is het model interessant. Kosten kunnen automatisch verrekend worden en er is sprake van de functie ‘Smart Charging’. Deze functie stelt de laadpaal in staat om stroom tussen meerdere laadpalen te verdelen. Weer een stapje verder dan load balancing.

Specificaties

  • Solar Charging: Ja
  • Load balancing: Ja
  • Bidirectioneel laden: Nee
  • App: Ja
  • Laden bij daluren: Ja
  • Laadkabel: Los
  • Paal optie: Paal of wandmontage
  • Automatische kostenverrekening: Inbegrepen bij backoffice abonnement
Alfen Eve Single Pro-line

Voordelen

  • Smart Charging
  • Display
  • Betrouwbaar

Nadelen

  • Groot
  • Niet goedkoop

Wallbox Pulsar Plus

Een iets goedkopere laadpaal is de Wallbox Pulsar Plus die gecombineerd kan worden met zonnepanelen. Deze laadpaal is erg compact en heeft alleen als optie om opgehangen te worden. Als een van de weinige laadpalen hoef je geen maandelijks abonnement af te sluiten om van de slimme functies gebruik te maken.

De app is erg uitgebreid waar vanuit je de zonne-energie goed kunt beheren. Let erop dat de laadpaal enkel verkrijgbaar is met een vaste kabel. Bij veel andere modellen, zoals de Alfen Eve Single Pro-line, heb je de keuze tussen een vaste of losse kabel.

Voor zakelijke rijders is deze laadpaal minder interessant, omdat er geen optie is om kosten automatisch te verrekenen.

Specificaties

  • Solar Charging: Ja
  • Load balancing: Ja
  • Bidirectioneel laden: Nee
  • App: Ja
  • Laden bij daluren: niet standaard inbegrepen
  • Laadkabel: Vast
  • Paal optie: Wandmontage
  • Automatische kostenverrekening: Nee
Wallbox Pulsar Plus

Voordelen

  • Klein formaat
  • Eenvoudige installatie
  • Geen abonnement
  • Power Sharing
  • Goede prijs

Nadelen

  • Geen RFID
  • Matige service van Wallbox
  • Slechte Wifi connectie
  • Automatisch kostenverrekening niet inbegrepen

Wallbox Quasar 2

De Wallbox Quasar 2 is de beste bidirectionele laadpaal voor je zonnepanelen. Er zijn slechts enkele bidirectionele laadpalen op de markt, omdat dit tot dusver een erg nieuwe technologie is.

Toch kan bidirectioneel laden erg nuttig zijn bij het gebruik van zonnepanelen. Zo maakt een bidirectionele laadpaal het mogelijk stroom vanuit je auto terug naar het net te leveren. Dit betekent dat je de zonne-energie tijdelijk kan opslaan in de accu van je auto. Zodra je de stroom nodig hebt voor apparaten in huis stuurt de Wallbox Quasar 2 de stroom terug.

Een groot nadeel is de prijs. Zolang het aanbod nog laag is zal de prijs erg hoog zijn. Alhoewel een bidirectionele laadpaal erg handig kan zijn, is dit voor de meeste mensen nu nog te duur.

Specificaties

  • Solar Charging: Ja
  • Load balancing: Ja
  • Bidirectioneel laden: Ja
  • App: Ja
  • Laden bij daluren: Ja
  • Laadkabel: Los
  • Paal optie: Paal of wandmontage
  • Automatische kostenverrekening: Ja
Wallbox Quasar 2

Voordelen

  • Strak design
  • Bidirectioneel laden
  • Automatisch laden bij daluren
  • Compact

Nadelen

  • Erg duur

Hoe werkt een laadpaal met zonnepanelen?

Een laadpaal werkt met zonnepanelen, omdat ze beide zijn aangesloten op de meterkast. Je laadpaal is rechtstreeks aangesloten, terwijl je zonnepanelen hiervoor een omvormer gebruikt. De stroom die wordt opgewekt door zonnepanelen is namelijk ongelijk en zeer variabel. De omvormer zorgt ervoor dat deze energie wordt omgezet naar wisselstroom (AC) en geleverd kan worden aan je elektrische auto.

Gebruik je een slimme laadpaal in combinatie met zonnepanelen, dan kan dit helpen om het laadproces te beheren en te bepalen wanneer en hoeveel zonne-energie er wordt gebruikt om je elektrische auto op te laden.

Slimme laadpaal nodig voor zonnepanelen?

Als je je auto wil opladen met je zonnepanelen is het verstandig om een zogenaamde slimme laadpaal aan te schaffen, alhoewel dit niet vereist is. Een slimme laadpaal communiceert met je auto, elektriciteitsnet en zonnepanelen.

Door slim te laden kan je je groene stroom zo efficiënt mogelijk gebruiken. Hoe efficiënter je met je opgewekte stroom omgaat, hoe meer kosten je bespaart. Een paar voordelen van een slim laden in combinatie met je zonnepanelen:

  • Je elektrische auto opladen zodra er voldoende zonne-energie wordt geproduceerd.
  • Prioriteit geven aan het laden van je auto op het moment dat de zonne-energieproductie hoog is.

Er zijn 2 slimme functies die bij het laden met zonne-energie erg van pas kunnen komen. Hieronder bespreek ik ze beide uitgebreid.

Load balancing

Vrijwel alle slimme laadpalen bieden tegenwoordig de optie voor load balancing. Door load balancing kan de laadpaal je opgewekte stroom eerlijk verdelen. Niet alleen voorkom je hierdoor energieverspilling, ook is de kans op overbelasting kleiner.

Bidirectioneel laden

Ook bidirectioneel laden is een functie die erg nuttig is in combinatie met zonnepanelen. Bidirectioneel laden maakt het mogelijk om niet alleen stroom vanaf je auto te ontvangen, maar ook terug te leveren aan het net.

Doordat je stroom terug kan leveren kan je auto dienen als batterijopslag voor je opgewekte zonne-energie. Dit maakt het bijvoorbeeld mogelijk om vanuit je auto stroom terug te leveren aan het net zodra er weinig zonlicht is.

Alhoewel er tot nu toe weinig bidirectionele laadpalen verkrijgbaar zijn, zal dit in de toekomst toenemen. Het is net zoals load balancing een manier om je groene stroom nog efficiënter te gebruiken en kosten te besparen.

Hoeveel zonnepanelen nodig voor laadpaal?

Voor een laadpaal heb je gemiddeld 7 zonnepanelen nodig. Dit is uiteraard geheel afhankelijk van je energiebehoefte en kan je zelf berekenen. De volgende factoren spelen hierbij een rol:

  • Aantal kilometers die je per jaar rijdt. Volgens het CBS rijden Nederlands per jaar gemiddeld ongeveer 10.000 kilometer (Centraal Bureau voor de Statistiek, z.d.).
  • Hoeveel kilometer je auto per kWh rijdt. Een elektrische auto rijdt normaal gesproken 5 kilometer op 1 kWh (UC, z.d.)*.
  • Hoeveel een zonnepaneel per jaar levert. Een gemiddeld zonnepaneel wekt ongeveer 315 kWh per jaar op (De Jongh, 2023).

De formule is dan als volgt:

  • (Aantal kilometer per jaar / Hoeveel kilometer je auto per kWh rijdt) / Hoeveel een zonnepaneel per jaar levert = aantal benodigde zonnepanelen
Hoeveel zonnepanelen nodig voor laadpaal

Als we met behulp van de formule de bovenstaande cijfers invullen krijgen we het volgende: (10.000/5) / 315 = 6,35. Afgerond naar boven komt dit uit op 7 zonnepanelen.

Aantal zonnepanelen nodig voor elektrische auto

*Hoeveel kilometer je rijdt op 1 kWh kan je eenvoudig berekenen door het aantal kilometers te delen door het energieverbruik. Voorbeeld: een elektrische auto met ongeveer 20 kWh per 100 kilometer rijdt 100/20 = 5 kilometer per 1 kWh.

Salderingsregeling

Goed om te weten is dat de salderingsregel van 2025 tot 2031 wordt afgebouwd. De salderingsregel stellen eigenaren van zonnepanelen in staat om een vergoeding te krijgen voor elektriciteit die ze niet kunnen salderen. Je verkoopt in dit geval overtollige opgewekte energie aan het elektriciteitsnet (Ministerie van Algemene Zaken, 2023).  

Zeker iets waarvan je op de hoogte moet zijn als je van plan bent om je auto op te laden met zonnepanelen. De tabel hieronder laat zien hoe er elk jaar steeds minder gesaldeerd kan worden voor zowel kleine bedrijven als huishoudens.

202320242025202620272028202920302031
100%100%64%64%55%46%37%28%0%

De salderingsregeling wordt afgebouwd, omdat ook zonder de regeling het kopen van zonnepanelen interessant blijft. Door de regel af te schaffen maken energieleveranciers minder kosten die in eerste instantie worden doorgerekend aan klanten.

Hierdoor voorkomt het kabinet dat het energietarief stijgt voor zowel mensen met als zonder zonnepanelen. Lees meer informatie op de website van Rijksoverheid.

Nog steeds voordelig?

Ja, een laadpaal met zonnepanelen is nog steeds erg voordelig. Ook nadat de salderingsregel komt te vervallen. De terugverdientijd wordt langer, maar je verdient het vroeg of laat terug. Het is een kwestie van tijd voordat je de aanschafkosten van de laadpaal en zonnepanelen hebt terugverdiend (RTL, 2023b).

Veelgestelde vragen

De kans is groot dat je nog wat vragen hebt over de beste laadpaal met zonnepanelen. Hieronder bespreek ik de meest gestelde vragen.

De beste laadpaal met zonnepanelen is de Alfen Eve Single Pro-line. De Alfen Eve Single Pro-line is een slimme laadpaal die je goed kan combineren met je zonnepanelen. Door load balancing en smart charging kan je je opgewekte stroom efficiënt gebruiken.

Een slimme laadpaal werkt met zonnepanelen door te communiceren met de omvormer. De omvormer zorgt dat het opgevangen zonlicht wordt omgezet in elektriciteit. De slimme laadpaal meet vervolgens de opgewekte stroom en verdeeld dit over je auto en elektrische apparaten in huis.

Ja, je kan een elektrische auto thuis opladen met zonnepanelen. Zolang je zonnepanelen voldoende stroom opwekken kan je je elektrische auto hier volledig mee opladen. Slimme laadpalen beschikken over functies waardoor ze goed kunnen communiceren met je zonnepanelen en je opgewekte stroom efficiënt kunnen gebruiken.

Het opladen van je auto met zonnepanelen duurt tussen de 5 en 10 uur. Dit duurt niet langer dan opladen via het reguliere elektriciteitsnet. De laadtijd is echter afhankelijk van de accucapaciteit, de type laadpaal, het type laadkabel en het vermogen van je auto.  

Bronnen

Duurzaam In Actie hanteert strikte richtlijnen voor het verzamelen van betrouwbare informatie. Kom meer te weten over hoe we ervoor zorgen dat onze inhoud accuraat en actueel is door ons redactioneel beleid te lezen.

  • Centraal Bureau voor de Statistiek. (z.d.). Hoeveel rijden personenauto’s?
  • De Jongh, M. (2023). Leg zonnepanelen op het dak. Natuur & Milieu.
  • Is het nog aantrekkelijk om zonnepanelen te nemen als voordelige regeling verdwijnt? (2023b, januari 18). RTL Nieuws.
  • Ministerie van Algemene Zaken. (2023, 14 februari). Plan kabinet: Afbouw salderingsregeling zonnepanelen. Energie thuis | Rijksoverheid.nl.
  • Stroomverbruik elektrische auto: hoeveel km per kWh? | UC. (z.d.). UnitedConsumers.

Over de auteur

Scroll naar boven