Beste bidirectionele laadpaal – Bidirectioneel laden

Opzoek naar een bidirectionele laadpaal? In dit artikel lees je wat de beste bidirectionele laadpaal is en waar je op moet letten als je bidirectioneel gaat laden.

Duurzaam In Actie laat je alleen merken en producten zien waar wij achter staan.

Ons team onderzoekt en evalueert grondig de aanbevelingen die we op onze site doen. Neem dit van ons aan:

  • We krijgen op geen enkele manier een vergoeding voor onze product reviews.
  • We vertellen hoe het echt zit, en niet wat adverteerders het beste uitkomt.
  • Mocht een product niet goed zijn, dan laten we je dit weten of bespreken we het helemaal niet.
  • We selecteren producten op basis van wat we denken dat onze lezers willen lezen.

Wallbox Quasar 2

Bidirectionele laadpaal Wallbox Quasar

Wallbox Quasar

Beste bidirectionele laadpaal

Vele bidirectionele laadpalen zijn er momenteel nog niet op de markt. Het is dan ook een erg nieuwe technologie die nog niet op grote schaal wordt gebruikt. Het bedrijf Wallbox biedt echter al bidirectionele laadpalen aan in Nederland.

1. Wallbox Quasar 2

De beste bidirectionele laadpaal van dit moment is de Wallbox Quasar 2. Alhoewel de laadpaal nog niet verkrijgbaar is, ziet het er veelbelovend uit. Ten opzichte van zijn voorloper zijn er een aantal dingen veranderd:

  • Een compleet nieuw design.
  • Laadvermogen verhoogd van 7.4 kW naar 11.5 kW.
  • Aansluiting veranderd van CHAdeMO naar CSS.

Allemaal nuttige aanpassingen, maar de vraag is hoeveel elektrische auto’s klaar zijn voor deze nieuwe CSS-aansluiting. En alleen omdat een EV de CCS-standaard gebruikt en kan worden opgeladen met de Quasar 2, wil nog niet zeggen dat hij ook bidirectioneel kan laden (InsideEVs, 2022). CCS is echter de standaard wat Europese en Amerikaanse autobouwers gebruiken, dus dat zit goed (RTL, 2023b).

Desalniettemin een enorm goede laadpaal die zijn tijd voorruit is. Het design is flink verbeterd en hij beschikt over alle benodigde slimme functies. Een interessante optie voor mensen die zelf stroom opwekken middels zonnepanelen en waarbij het budget geen rol speelt.

Specificaties

  • Bidirectioneel laden: Ja
  • Laadvermogen: 11.5 Kw
  • Aansluiting: CCS
  • Load balancing: Ja
  • App: Ja
  • Laden bij daluren: Ja
  • Solar Charging: Ja
  • Paal optie: Paal of wandmontage
Wallbox Quasar 2

Voordelen

  • Strak design
  • Gebruikt CSS
  • Compact

Nadelen

  • Erg duur
  • Wordt nog niet veel ondersteund

Extra tip!

Bidirectioneel laden is een nieuwe technologie en wordt nog lang niet altijd ondersteund. Vraag om persoonlijk advies bij je laadpaalaanbieder om er zeker van te zijn of dit de beste keuze is. Een bidirectionele laadpaal is een grote uitgave en je moet verschillende opties overwegen.

2. Wallbox Quasar

De voorganger van de Quasar 2 is de Quasar 1 die als eerste bidirectionele laadpaal voor thuis op de markt werd gebracht. De laadpaal werd geïntroduceerd in 2020 en is slechts compatibel met enkele elektrische auto’s, zoals de Nissan Leaf en de Mitsubishi Outlander.

Alhoewel het een prima laadpaal is, kan je net zo goed wachten op de Quasar 2. Bidirectioneel laden staat nog in zijn kinderschoenen, dus kan het verstandig zijn om voor het nieuwste van het nieuwste te gaan.

Specificaties

  • Bidirectioneel laden: Ja
  • Laadvermogen: 7.4 Kw
  • Aansluiting: CHAdeMO
  • Load balancing: Ja
  • App: Ja
  • Laden bij daluren: Ja
  • Solar Charging: Ja
  • Paal optie: Paal of wandmontage
Bidirectionele laadpaal Wallbox Quasar

Voordelen

  • Goedkoper
  • Meer ondersteunt door auto’s
  • Compact

Nadelen

  • Minder mooi design
  • CHAdeMO-aansluiting
  • Slechts 7.4 Kw

Waar moet je op letten als je een bidirectionele laadpaal koopt?

Als je een laadpaal koopt moet je altijd letten op de ‘standaard’ punten:

  • Laadpaal op een paal of aan de muur
  • Vaste of losse laadkabel
  • Laadpaal met of zonder abonnement
  • Enz..

Overweeg je een bidirectionele laadpaal aan te schaffen, dan zijn er nog wat andere belangrijke punten waar je op moet letten.

Prijs

Het eerste waar je op moet letten als je een bidirectionele laadpaal koopt is de aanschafprijs. Een bidirectionele laadpaal is al snel 2 à 3 keer zo duur dan een laadpaal zonder bidirectioneel laden. Het is immers een nieuwe technologie en het aanbod is nog klein.

Als het budget geen probleem is kan je een bidirectionele laadpaal zeker overwegen. Voor de meeste mensen is een slimme laadpaal echter meer dan voldoende. Het is aannemelijk dat de prijs van bidirectionele laadpalen zal dalen zodra er meer bidirectionele laadpalen beschikbaar zijn en het aanbod groter wordt.

Auto

Niet alleen je laadpaal moet bidirectioneel laden ondersteunen, maar ook je auto. Steeds meer auto’s beschikken over een accu die deze nieuwe technologie ondersteund, maar het is tot dusver vrij beperkt. Ook kan het voorkomen dat niet alle bidirectionele laadpalen werken met alle bidirectionele auto’s.

Houd verder rekening met de verschillende soorten van bidirectioneel laden: V2G, V2H en V2L. Niet alle elektrische auto’s passen bidirectioneel laden op dezelfde manier toe.

Zelf opgewekte stroom

Een bidirectionele laadpaal wordt pas echt interessant als je zelf groene energie opwekt. Bij het gebruik van zonnepanelen kan je de stroom overdag opwekken en opslaan in je auto, om vervolgens in de nacht te leveren aan je huis (DPG Media Privacy Gate, 2023).

Aanbod

Tot slot moet je rekening houden met het beperkte aanbod van bidirectionele laadpalen. In Nederland wordt nog veel geëxperimenteerd met bidirectioneel laden en veel laadpalen/ elektrische auto’s ondersteunen het nog niet.

Let op!

Coolblue wil met zijn eigen huismerk BlueBit slimme laadpalen aanbieden met slimme functies, waaronder bidirectioneel laden. Zo zou de BlueBit laadpaal in de toekomst bidirectioneel laden ondersteunen (Coolblue, 2023).

Wat is een bidirectionele laadpaal?

Een bidirectionele laadpaal is een laadpaal die niet alleen stroom kan ontvangen, maar ook kan opslaan en leveren. De accu van je auto kan hierdoor als batterijopslag dienen en stroom leveren aan het elektriciteitsnet, apparaten in huis of andere elektrische voertuigen.

Een unidirectionele laadpaal kan enkel wisselstroom (AC) omzetten naar gelijkstroom (DC). Een bidirectionele laadpaal daarentegen kan ook gelijkstroom omzetten naar wisselstroom.

Er zijn verschillende soorten bidirectionele laadpalen:

  • V2G: staat voor Vehicle To Grid, wat inhoudt dat je elektrische auto stroom kan leveren aan het elektriciteitsnet.
  • V2L: Vehicle To Load, wat inhoudt dat je elektrische auto stroom kan leveren aan elektrische apparaten.

Waarom een bidirectionele laadpaal?

Maar waarom zou je bidirectioneel laden? Er zijn een aantal voordelen bij het gebruik van een bidirectionele laadpaal:

  • Je bespaart kosten door de auto op te laden tijdens daluren, om het vervolgens te leveren aan apparaten in huis tijdens piekuren.
  • Als je opgewekte stroom overhoud kan je dit opslaan in de accu van je auto en later verkopen aan het elektriciteitsnet. 
  • Als thuis de stroom uitvalt kan de accu van je auto dienen als tijdelijke noodstroomvoorziening.
  • Je bent volledig zelfvoorzienend door de opgewekte stroom overdag op te slaan in je accu en ’s nachts te gebruiken voor huishoudelijke apparatuur.
  • Doordat je efficiënter om kan gaan met je groene stroom is het no milieuvriendelijker.

Wat kost een bidirectionele laadpaal?

Een bidirectionele laadpaal kost vaak tussen de €4.000 en €8.000. Daar komen ook nog installatiekosten bij. Dit is een stuk meer dan een laadpaal zonder bidirectioneel laden, wat grofweg €1.500 kost inclusief installatie. Houd er verder rekening mee dat ook je elektrische auto bidirectioneel laden moet ondersteunen.

De prijs van een bidirectionele laadpaal wordt voornamelijk beïnvloedt door het merk, de functie waarover het beschikt en de installatiekosten.

Veelgestelde vragen

De kans is groot dat je nog wat vragen hebt over de beste bidirectionele laadpaal. Hieronder bespreek ik de meest gestelde vragen.

Een laadpaal die bidirectioneel kan laden is de Wallbox Quasar 2. Hiermee kan elektriciteit van het voertuig terug naar het elektriciteitsnet worden geleverd. Er zijn echter nog niet veel bidirectionele laadpalen op de markt. Verwacht wordt dat er meer bidirectionele laadpalen zullen komen.

Nee, de meeste elektrische auto’s kunnen niet bidirectioneel laden. Slechts enkele automerken en modellen ondersteunen deze nieuwe technologie, zoals de Nissan Leaf, Nissan e-NV200 en Mitsubishi Outlander. In de toekomst zullen er meer elektrische auto’s uitkomen die bidirectioneel laden ondersteunen.

De volgende elektrische auto’s zijn bidirectioneel:

  • Audi e-tron Sportback & SUV
  • BMW i3 & i4
  • Ford F-150 Lightning
  • Hyundai Ioniq 5 & 6
  • Kia EV6 & EV9 & e-Niro
  • Lucid Air
  • Mercedes-Benz EQE & EQS
  • Mitsubishi Outlander PHEV
  • Nissan Nissan Leaf & EV200
  • Polestar 3
  • Porsche Taycan
  • Rivian R1S & R1T
  • Volkswagen ID.4 & ID.5

Ja, de Volkswagen ID.4 kan bidirectioneel laden. Er wordt gebruik gemaakt van een V2G-technologie en een accu van 77 kWh die het mogelijk maken om elektriciteit terug te geven aan het elektriciteitsnet. Deze elektriciteit kan gebruikt worden door andere apparaten in huis.

Ja, de Kia EV6 kan bidirectioneel laden. Er wordt gebruik gemaakt van een V2L- en V2V-technologie die het niet alleen mogelijk maakt om apparatuur van stroom te voorzien, maar ook andere elektrische voertuigen. Zodra je accu een minimum van 20% bereikt wordt de V2V-functie automatisch uitgeschakeld (Kia, 2021).

Bronnen

Duurzaam In Actie hanteert strikte richtlijnen voor het verzamelen van betrouwbare informatie. Kom meer te weten over hoe we ervoor zorgen dat onze inhoud accuraat en actueel is door ons redactioneel beleid te lezen.

  • Breukelen. (2021, 21 juli). Kia EV6 zet nieuwe maatstaven in elektrisch rijden. Kia.
  • Boers, J. (2023, 24 juli). DPG Media Privacy Gate.
  • Marijn. (2023). Alles over de BlueBuilt laadpaal. Coolblue.
  • Moloughney, T. (2022, 4 januari). Wallbox reveals Quasar 2 bidirectional CCS EV charger at CES. InsideEVs.
  • Ze komen eraan, auto’s die stroom kunnen terugleveren: “Dit is absoluut de toekomst”. (2023b, juli 8). RTL Nieuws.

Over de auteur

Scroll naar boven