Opzoek naar een bidirectionele laadpaal? In dit artikel lees je wat de beste bidirectionele laadpaal is en waar je op moet letten als je bidirectioneel gaat laden.


Wallbox Quasar 2


Wallbox Quasar
Beste bidirectionele laadpaal
Vele bidirectionele laadpalen zijn er momenteel nog niet op de markt. Het is dan ook een erg nieuwe technologie die nog niet op grote schaal wordt gebruikt. Het bedrijf Wallbox biedt echter al bidirectionele laadpalen aan in Nederland.
1. Wallbox Quasar 2
De beste bidirectionele laadpaal van dit moment is de Wallbox Quasar 2. Alhoewel de laadpaal nog niet verkrijgbaar is, ziet het er veelbelovend uit. Ten opzichte van zijn voorloper zijn er een aantal dingen veranderd:
Allemaal nuttige aanpassingen, maar de vraag is hoeveel elektrische auto’s klaar zijn voor deze nieuwe CSS-aansluiting. En alleen omdat een EV de CCS-standaard gebruikt en kan worden opgeladen met de Quasar 2, wil nog niet zeggen dat hij ook bidirectioneel kan laden (InsideEVs, 2022). CCS is echter de standaard wat Europese en Amerikaanse autobouwers gebruiken, dus dat zit goed (RTL, 2023b).
Desalniettemin een enorm goede laadpaal die zijn tijd voorruit is. Het design is flink verbeterd en hij beschikt over alle benodigde slimme functies. Een interessante optie voor mensen die zelf stroom opwekken middels zonnepanelen en waarbij het budget geen rol speelt.
Specificaties

Voordelen
Nadelen
Extra tip!
Bidirectioneel laden is een nieuwe technologie en wordt nog lang niet altijd ondersteund. Vraag om persoonlijk advies bij je laadpaalaanbieder om er zeker van te zijn of dit de beste keuze is. Een bidirectionele laadpaal is een grote uitgave en je moet verschillende opties overwegen.
2. Wallbox Quasar
De voorganger van de Quasar 2 is de Quasar 1 die als eerste bidirectionele laadpaal voor thuis op de markt werd gebracht. De laadpaal werd geïntroduceerd in 2020 en is slechts compatibel met enkele elektrische auto’s, zoals de Nissan Leaf en de Mitsubishi Outlander.
Alhoewel het een prima laadpaal is, kan je net zo goed wachten op de Quasar 2. Bidirectioneel laden staat nog in zijn kinderschoenen, dus kan het verstandig zijn om voor het nieuwste van het nieuwste te gaan.
Specificaties

Voordelen
Nadelen
Waar moet je op letten als je een bidirectionele laadpaal koopt?
Als je een laadpaal koopt moet je altijd letten op de ‘standaard’ punten:
Overweeg je een bidirectionele laadpaal aan te schaffen, dan zijn er nog wat andere belangrijke punten waar je op moet letten.
Prijs
Het eerste waar je op moet letten als je een bidirectionele laadpaal koopt is de aanschafprijs. Een bidirectionele laadpaal is al snel 2 à 3 keer zo duur dan een laadpaal zonder bidirectioneel laden. Het is immers een nieuwe technologie en het aanbod is nog klein.
Als het budget geen probleem is kan je een bidirectionele laadpaal zeker overwegen. Voor de meeste mensen is een slimme laadpaal echter meer dan voldoende. Het is aannemelijk dat de prijs van bidirectionele laadpalen zal dalen zodra er meer bidirectionele laadpalen beschikbaar zijn en het aanbod groter wordt.
Auto
Niet alleen je laadpaal moet bidirectioneel laden ondersteunen, maar ook je auto. Steeds meer auto’s beschikken over een accu die deze nieuwe technologie ondersteund, maar het is tot dusver vrij beperkt. Ook kan het voorkomen dat niet alle bidirectionele laadpalen werken met alle bidirectionele auto’s.
Houd verder rekening met de verschillende soorten van bidirectioneel laden: V2G, V2H en V2L. Niet alle elektrische auto’s passen bidirectioneel laden op dezelfde manier toe.
Zelf opgewekte stroom
Een bidirectionele laadpaal wordt pas echt interessant als je zelf groene energie opwekt. Bij het gebruik van zonnepanelen kan je de stroom overdag opwekken en opslaan in je auto, om vervolgens in de nacht te leveren aan je huis (DPG Media Privacy Gate, 2023).
Aanbod
Tot slot moet je rekening houden met het beperkte aanbod van bidirectionele laadpalen. In Nederland wordt nog veel geëxperimenteerd met bidirectioneel laden en veel laadpalen/ elektrische auto’s ondersteunen het nog niet.
Let op!
Coolblue wil met zijn eigen huismerk BlueBit slimme laadpalen aanbieden met slimme functies, waaronder bidirectioneel laden. Zo zou de BlueBit laadpaal in de toekomst bidirectioneel laden ondersteunen (Coolblue, 2023).
Wat is een bidirectionele laadpaal?
Een bidirectionele laadpaal is een laadpaal die niet alleen stroom kan ontvangen, maar ook kan opslaan en leveren. De accu van je auto kan hierdoor als batterijopslag dienen en stroom leveren aan het elektriciteitsnet, apparaten in huis of andere elektrische voertuigen.
Een unidirectionele laadpaal kan enkel wisselstroom (AC) omzetten naar gelijkstroom (DC). Een bidirectionele laadpaal daarentegen kan ook gelijkstroom omzetten naar wisselstroom.
Er zijn verschillende soorten bidirectionele laadpalen:
Waarom een bidirectionele laadpaal?
Maar waarom zou je bidirectioneel laden? Er zijn een aantal voordelen bij het gebruik van een bidirectionele laadpaal:
Wat kost een bidirectionele laadpaal?
Een bidirectionele laadpaal kost vaak tussen de €4.000 en €8.000. Daar komen ook nog installatiekosten bij. Dit is een stuk meer dan een laadpaal zonder bidirectioneel laden, wat grofweg €1.500 kost inclusief installatie. Houd er verder rekening mee dat ook je elektrische auto bidirectioneel laden moet ondersteunen.
De prijs van een bidirectionele laadpaal wordt voornamelijk beïnvloedt door het merk, de functie waarover het beschikt en de installatiekosten.
Veelgestelde vragen
De kans is groot dat je nog wat vragen hebt over de beste bidirectionele laadpaal. Hieronder bespreek ik de meest gestelde vragen.
Bronnen
Duurzaam In Actie hanteert strikte richtlijnen voor het verzamelen van betrouwbare informatie. Kom meer te weten over hoe we ervoor zorgen dat onze inhoud accuraat en actueel is door ons redactioneel beleid te lezen.