Wat is een 1-fase laadpaal en waar moet je op letten?

Van plan om een 1-fase laadpaal te kopen? De keuze tussen een 1-fase en 3-fase laadpaal is belangrijk. In dit artikel lees je wat een 1-fase laadpaal is, hoelang het opladen duurt en waar je op moet letten.

Wat is een 1-fase laadpaal?

Een 1-fase laadpaal is een laadpaal die werkt op een 1-fase aansluiting in je meterkast. Het is bedoelt om elektrische voertuigen op te laden met behulp van 1-fasige wisselstroom (AC). Meestal gebruikt een 1-fase laadpaal een aansluiting met een spanning van 230V.

Een 1-fase aansluiting wordt voornamelijk nog gebruikt in oudere huizen. Nieuwe woningen gebruiken inmiddels een 3-fasige aansluiting.

Het verschil tussen een 1-fase en 3-fase laadpaal zit ‘m in de aansluiting. Een 1-fase laadpaal is een laadpaal met twee draden: de fasedraad en de nuldraad. Bij een 3-fase laadpaal worden er echter vier draden gebruikt: de 3 fasedraden en de nuldraad (Liander, z.d.).

Je kan zien welke aansluiting je meterkast heeft door naar de elektriciteitsmeter te kijken. Ga opzoek naar het aantal volt:

  • 1-fase: als er 220/230V op de elektriciteitsmeter staat.
  • 3-fase: als er 3×220/230V of 380/400V op de elektriciteitsmeter staat.
1-fase en 3-fase aansluiting herkennen

Laadvermogen van een 1-fase laadpaal

Welke soort aansluiting je gebruikt en hoeveel stroomsterkte deze bevatten bepaalt het laadvermogen van je laadpaal. Zo gebruiken oudere huizen vaak 1 x 16A. Dit betekent een 1-fasige aansluiting met een stroomsterkte van 16 Ampère.

In de tabel hieronder vind je de meestvoorkomende aansluitingen en de bijbehorende laadtijd bij een auto met 50 kW:

AansluitingLaadvermogenLaadtijd bij 50 kW
1 x 16A3,7 kWca. 14 uur
1 x 25A5,8 kWca. 9 uur
1 x 35A8,1 kWca. 7 uur
3 x 16A11 kWca. 5 uur
3 x 25A17,2 kWca. 3 uur
3 x 35A24,2 kWca. 2 uur

1-fase laadpaal ombouwen naar 3-fase

Heb je nog een 1-fase aansluiting in je meterkast en ondersteunt je auto 3-fase, dan kan je overwegen om je meterkast te verzwaren. Dit betekent dat je laadvermogen wordt verdrievoudigd en je 3x zo snel kan laden (Enexis Netbeheer, z.d.).

Houd rekening met de extra kosten van het verzwaren van je meterkast. Meestal kost dit tussen de €250 en €350. Het verzwaren van je meterkast wordt uitgevoerd door je eigen netbeheerder en gaat als volgt:

  • Groepenkast aanpassen of vervangen.
  • Hoofdzekering verzwaren.
  • Laadpaal instellen op 3-fase.

1-fase laadpaal met Load Balancing

Als je een 1-fase laadpaal gebruikt is het de moeite waard om een laadpaal aan te schaffen met dynamic load balancing. Hierdoor kan je voorkomen dat je elektriciteitsnet overbelast raakt.

Stel dat je een 1-fase laadpaal gebruikt met een aansluiting van 1 x 25 A:

  • Stroomverbruik van apparaten in huis: 3000 W / 230 V ≈ 13 A
  • Laadvermogen van je elektrische voertuig: 3,7 kW / 230 V ≈ 16 A

Het totale stroomverbruik in deze situatie is ongeveer 29 A, wat hoger is dan de capaciteit van de aansluiting.

Een laadpaal met load balancing houdt het stroomverbruik in de gaten en zal minder stroom naar je auto sturen, zodat overbelasting wordt voorkomen. Alhoewel load balancing erg handig is als je een 1-fase laadpaal gebruikt, kan het ook erg nuttig zijn bij 3-fase laden.

Ook hier komen natuurlijk weer extra kosten bij kijken. Vaak kan je load balancing als extra optie toevoegen aan je laadpaal. Dit kost gemiddeld €200 extra.

1-fase of 3-fase laadpaal kopen?

Voor een elektrische auto met een laadvermogen van 3,7 kW of 7,4 kW koop je en 1-fase laadpaal. Heb je een elektrische auto met 11 kW of 22 kW, dan kan je een 3-fase laadpaal overwegen.

Alhoewel veel mensen genoeg hebben aan een 1-fase laadpaal met load balancing, kan het alsnog interessant zijn om te kiezen voor een 3-fase laadpaal. Een 3-fase laadpaal is iets duurder, maar een stuk interessanter op lange termijn. Steeds meer woningen en auto’s ondersteunen 3-fase laden en dit zal in de toekomst het nieuwe normaal worden.

Daar komt bij dat je een 3-fase laadpaal ook kan aansluiten op 1-fase. Hierdoor hoef je niet meteen je meterkast te verzwaren of een elektrische auto te kopen die dit ondersteunt.

Veelgestelde vragen

De kans is groot dat je nog wat vragen hebt over 1-fase laadpalen. Hieronder bespreek ik de meest gestelde vragen omtrent 1-fase laadpalen.

Ja, een laadpaal kan je aansluiten op 1-fase. Een 1-fase laadpaal heeft vaak een spanning van 230V en een stroomsterkte van 16 Ampère. Je sluit dit altijd aan op een 1-fase stroomvoorziening. De aansluiting maakt gebruik van twee draden: de fasedraad en de nuldraad.

Stel dat je auto 50 kW batterijopslag heeft, dan duurt 1-fase opladen ongeveer 10 uur. Dit hangt echter af van de stroomsterkte van je aansluiting. Oude woningen hebben een 1-fase aansluiting met 16 Ampère, wat betekent dat je een laadvermogen hebt van 3,7 kW.

Op een 1-fase aansluiting laad je meestal met een laadvermogen van 3,7 kW, 5,8 kW of 8,1 kW. Dit is afhankelijk van de stroomsterkte van je 1-fase aansluiting. In Nederland zijn de meest voorkomende stroomsterktes voor 1-fase aansluitingen 16 ampère, 25 ampère en 35 ampère.

De meeste elektrische auto’s kunnen 1-fase laden. Voorbeelden van auto’s die 1-fase kunnen laden zijn de Nissan LEAF, Renault ZOE en BMW i3. Ondersteunt je auto een laadvermogen van 11 kW of meer, dan kan je ook kiezen voor 3-fase laden.

Ja, je kan een 3-fase laadpaal aansluiten op een 1-fase aansluiting. Het is echter niet mogelijk om dan 3-fase te laden. Hiervoor moet de laadpaal, elektrische auto en meterkast een 3-fase aansluiting hebben. Wel zal 3-fase laden in de toekomst de nieuwe norm worden.  

Bronnen

Duurzaam In Actie hanteert strikte richtlijnen voor het verzamelen van betrouwbare informatie. Kom meer te weten over hoe we ervoor zorgen dat onze inhoud accuraat en actueel is door ons redactioneel beleid te lezen.

  • De gas- of elektriciteitsaansluiting verzwaren | Enexis Netbeheer. (z.d.).
  • Verschil tussen 1-fase en 3-fasen | Liander. (z.d.).

Over de auteur

Scroll naar boven