Van plan om een 1-fase laadpaal te kopen? De keuze tussen een 1-fase en 3-fase laadpaal is belangrijk. In dit artikel lees je wat een 1-fase laadpaal is, hoelang het opladen duurt en waar je op moet letten.
Wat is een 1-fase laadpaal?
Een 1-fase laadpaal is een laadpaal die werkt op een 1-fase aansluiting in je meterkast. Het is bedoelt om elektrische voertuigen op te laden met behulp van 1-fasige wisselstroom (AC). Meestal gebruikt een 1-fase laadpaal een aansluiting met een spanning van 230V.
Een 1-fase aansluiting wordt voornamelijk nog gebruikt in oudere huizen. Nieuwe woningen gebruiken inmiddels een 3-fasige aansluiting.
Het verschil tussen een 1-fase en 3-fase laadpaal zit ‘m in de aansluiting. Een 1-fase laadpaal is een laadpaal met twee draden: de fasedraad en de nuldraad. Bij een 3-fase laadpaal worden er echter vier draden gebruikt: de 3 fasedraden en de nuldraad (Liander, z.d.).
Je kan zien welke aansluiting je meterkast heeft door naar de elektriciteitsmeter te kijken. Ga opzoek naar het aantal volt:

Laadvermogen van een 1-fase laadpaal
Welke soort aansluiting je gebruikt en hoeveel stroomsterkte deze bevatten bepaalt het laadvermogen van je laadpaal. Zo gebruiken oudere huizen vaak 1 x 16A. Dit betekent een 1-fasige aansluiting met een stroomsterkte van 16 Ampère.
In de tabel hieronder vind je de meestvoorkomende aansluitingen en de bijbehorende laadtijd bij een auto met 50 kW:
Aansluiting | Laadvermogen | Laadtijd bij 50 kW |
1 x 16A | 3,7 kW | ca. 14 uur |
1 x 25A | 5,8 kW | ca. 9 uur |
1 x 35A | 8,1 kW | ca. 7 uur |
3 x 16A | 11 kW | ca. 5 uur |
3 x 25A | 17,2 kW | ca. 3 uur |
3 x 35A | 24,2 kW | ca. 2 uur |
1-fase laadpaal ombouwen naar 3-fase
Heb je nog een 1-fase aansluiting in je meterkast en ondersteunt je auto 3-fase, dan kan je overwegen om je meterkast te verzwaren. Dit betekent dat je laadvermogen wordt verdrievoudigd en je 3x zo snel kan laden (Enexis Netbeheer, z.d.).
Houd rekening met de extra kosten van het verzwaren van je meterkast. Meestal kost dit tussen de €250 en €350. Het verzwaren van je meterkast wordt uitgevoerd door je eigen netbeheerder en gaat als volgt:
1-fase laadpaal met Load Balancing
Als je een 1-fase laadpaal gebruikt is het de moeite waard om een laadpaal aan te schaffen met dynamic load balancing. Hierdoor kan je voorkomen dat je elektriciteitsnet overbelast raakt.
Stel dat je een 1-fase laadpaal gebruikt met een aansluiting van 1 x 25 A:
Het totale stroomverbruik in deze situatie is ongeveer 29 A, wat hoger is dan de capaciteit van de aansluiting.
Een laadpaal met load balancing houdt het stroomverbruik in de gaten en zal minder stroom naar je auto sturen, zodat overbelasting wordt voorkomen. Alhoewel load balancing erg handig is als je een 1-fase laadpaal gebruikt, kan het ook erg nuttig zijn bij 3-fase laden.
Ook hier komen natuurlijk weer extra kosten bij kijken. Vaak kan je load balancing als extra optie toevoegen aan je laadpaal. Dit kost gemiddeld €200 extra.
1-fase of 3-fase laadpaal kopen?
Voor een elektrische auto met een laadvermogen van 3,7 kW of 7,4 kW koop je en 1-fase laadpaal. Heb je een elektrische auto met 11 kW of 22 kW, dan kan je een 3-fase laadpaal overwegen.
Alhoewel veel mensen genoeg hebben aan een 1-fase laadpaal met load balancing, kan het alsnog interessant zijn om te kiezen voor een 3-fase laadpaal. Een 3-fase laadpaal is iets duurder, maar een stuk interessanter op lange termijn. Steeds meer woningen en auto’s ondersteunen 3-fase laden en dit zal in de toekomst het nieuwe normaal worden.
Daar komt bij dat je een 3-fase laadpaal ook kan aansluiten op 1-fase. Hierdoor hoef je niet meteen je meterkast te verzwaren of een elektrische auto te kopen die dit ondersteunt.
Veelgestelde vragen
De kans is groot dat je nog wat vragen hebt over 1-fase laadpalen. Hieronder bespreek ik de meest gestelde vragen omtrent 1-fase laadpalen.
Bronnen
Duurzaam In Actie hanteert strikte richtlijnen voor het verzamelen van betrouwbare informatie. Kom meer te weten over hoe we ervoor zorgen dat onze inhoud accuraat en actueel is door ons redactioneel beleid te lezen.